“Je krijgt veel kansen om uit te bouwen wat je leuk vindt”
Melanie Pouwe had al een achtergrond in de accountancy; Jesse van der Ham kwam uit een heel andere wereld: hij is van origine professioneel muzikant en dirigent. Allebei zochten ze een uitdagende baan bij een organisatie die hen de vrijheid zou geven om zich te ontwikkelen. Die vonden ze bij Fin4Finance.
Melanie: “Ik heb accountancy gestudeerd en was op zoek naar wat ik eigenlijk echt wilde: werken bij een accountantskantoor, of toch het bedrijfsleven in? Toen ik bij Fin4Finance solliciteerde, had ik meteen een goed gevoel bij het bedrijf. Lekker klein en informeel, en ook het uitgangspunt dat je – naast het standaard accountantswerk – echt met de klant kunt meedenken, sprak mij aan. Die sollicitatie is inmiddels vijf jaar geleden en ik werk hier nog steeds met veel plezier.”
Sparren
Voor Jesse was het vooral de zoektocht naar meer vastigheid en regelmaat dan de muziekwereld kon bieden, die hem naar Fin4Finance leidde. “Ik ben begonnen als adviseur administratie, maar ben inmiddels bezig met de opleiding tot accountant. Als alles volgens plan verloopt, ben ik over anderhalf jaar afgestudeerd en kan ik daarna de volgende stap zetten binnen het bedrijf. Het is heel fijn dat ik deze opleiding via Fin4Finance kan volgen, zeker ook omdat ik veel praktijkopdrachten vanuit de studie op het werk kan uitvoeren. Bij het selecteren van de opleiding is er echt met mij meegedacht: welke opleiding matcht het beste met jouw ambities en met die van het bedrijf? En als ik ergens tegenaan loop, zoals laatst toen ik een paper moest schrijven over een onderwerp waar ik nog niet zo veel over wist, kan ik altijd binnenlopen om te sparren met Jan Willem Peters. Hij helpt me dan verder, zodanig dat ik er écht iets aan heb: niet door het voor te kauwen, maar juist door me uit te dagen. Ook bij Chris en Hans kun je altijd aankloppen.”
Ruimte om je te ontwikkelen
Dat de deur van de eigenaars van Fin4Finance altijd open staat, is iets dat ook Melanie beaamt. “Je kunt altijd binnenlopen als je een vraag hebt, of met een idee. Bovendien wordt iedereen binnen het bedrijf gestimuleerd om zich te ontwikkelen. Daar is veel oog voor. Je kunt altijd met elkaar in gesprek over waar je energie van krijgt, wat je nodig hebt om dat verder te ontwikkelen, en hoe je daarmee toegevoegde waarde kunt hebben voor het bedrijf én de klanten. Je krijgt de kans om uit te bouwen wat je leuk vindt.”
Verantwoordelijkheid en vrijheid
Ook Jesse heeft dat zo ervaren. “Ik vind het leuk om te managen en toen ik dat aangaf, werd er meteen gezegd: ga het maar doen. Nu stuur ik een collega aan. Misschien zul je een keer een fout maken, maar zolang je daarvan leert, is dat niet zo’n groot probleem. Wat ik trouwens ook leuk vind, is dat je veel klantcontact hebt. Je kunt vanaf het moment dat je hier werkt, echt met je klanten meedenken als ze ergens problemen mee ervaren en daarvoor een oplossing bedenken. Als je wilt, kun je al snel in het diepe springen. Maar het hóeft niet. Als je beter op je plek bent in een rol wat meer op de achtergrond, is dat ook goed. Dat je de rol kunt pakken die bij je past vind ik heel fijn.”
Oplossingen bedenken
Melanie: “Als je signaleert dat iets beter kan, word je aangemoedigd om daarvoor een oplossing te zoeken. Zelf heb ik bijvoorbeeld het interne communicatiekanaal naar me toe getrokken: dat is relatief nieuw en het is mijn verantwoordelijkheid om er niet alleen voor te zorgen dat er meer lijn en sturing komt in de manier waarop we het intern gebruiken, maar ook om te kijken of er functionaliteiten missen die we graag zouden willen hebben. Daarover ga ik dan met de leverancier van de software in gesprek, om te kijken of dat ontwikkeld of toegevoegd kan worden. Dat kenmerkt voor mij ook wel de bedrijfscultuur van Fin4Finance: je niet neerleggen bij hoe dingen zijn, maar altijd kijken naar hoe het beter kan. Dat doen we niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze klanten.”
Informele werksfeer
Het is duidelijk: Jesse en Melanie werken met veel plezier bij Fin4Finance. Jesse: “De informele werksfeer vind ik heel fijn. Je kunt bij iedereen binnenlopen als je een vraag hebt, er is geen sterke hiërarchie zoals je die bij veel andere accountantskantoren misschien wel hebt.” Daar is Melanie het mee eens. “Iedereen telt mee. Of je nu de telefoon opneemt of jaarrekeningen opstelt: je inbreng wordt gewaardeerd en gestimuleerd.”